OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » Z HISTORIE » Používaná vozidla u sboru - jak ujížděl čas

                                                       Používaná vozidla u sboru - jak újížděl čas !

Sbor používal ke své činnosti postupně řadu vozidel, která jsme se snažili zachovat a připomenout ve fotografii. U některých neznáme přesnou dobu používání. Prosíme o připomínky nebo případné opravy časové posloupnosti). (ls)

  

Vozidla jsou uložena v garážích hasičské zbrojnice, která také prochází vývojem. Vlevo je původní budova se 3 garážemi,vybudovaná v roce 1954 (otevřená u příležitosti 90. výročí založení sboru), vpravo současná budova po rekonstrukci a zateplení fasády z roku 2010.

   

Dopravní vozidlo Mercedes bylo druhým vozidlem, které sbor používal zejména v 60 letech a se kterým absolvoval oslavy 100.výročí založení sboru v roce 1964.

   

Vedle Mercedesu používal v té době "populární" cisternu CAS 16 Praga RN, která měla vodní čerpadlo vpředu před motorem a nádrž měla  již rozdělenu na vodu a pěnidlo. Celkem se u sboru vystřídaly 2 ks, první byla předána v roce 1977 do Otvovic a druhá (původně ze skladů Civilní ochrany) v roce 1978 do Žižic.

    

Dalším vojenským vozidlem, které sbor dlouho a úspěšně využíval byla nákladní Praga V3S. Vozidlo s plachtou a lavičkami přepravovalo družstvo k zásahu i na soutěže. Jako nákladní vozidlo vozilo materiál na stavbu zbrojnice a svezlo i mnoho železného šrotu. V určitou dobu měl sbor ještě jedno vozidlo na náhradní díly (pravé vozidlo na levém snímku). Odhad používání vozidla v letech 1971-1981. Později byla na chvíli sboru zapůjčena i CAS Praga V3S z podniku Spolana Velvary (pravý snímek).

Krátce bylo sboru přiděleno i dopravní vozidlo T805, populární "kačena". Na fotografii  je dlouholetý velitel sboru Miroslav Havlín st., který o vozidla s nadšením pečoval a měl vždy potřebný náhradní díl po ruce. Členové sboru zajišťovali mnohdy převoz těchto vozidel v rámci okresu do opravny na Slovensko (Zlatovce u Trenčína).

 

Koncem roku 1977 přiděluje ONV OIPO Kladno sboru ojeté vozidlo CAS 16 Š706 RTH, které bylo ještě 2x obnoveno za jinou verzi (např. i s kratší kabinou). V roce 1978 zakupuje závod SDZ Velvary nové vozidlo CAS 32 T148, které bylo pro jeho vlastnosti velmi oblíbené a sbor ho používal do roku 2001. V roce 1979 ho doplnila druhá CAS 32 T138, zapůjčená rovněž ONV-OIPO Kladno. Tato byla později předána do Klobuk a potom do Polska v období tamní krize v roce 1981.

  

Místo Pragy RN obdržel v roce 1978 sbor od KVPÚ Kladno vozidlo AS 16 S-4000-1, vyrobené v tehdejší NDR v roce 1966. Vozidlo bylo v roce ..... předáno obci Pchery, odkud "putovalo" do Zvoleněvsi. Zde skončilo "v křoví" a díky vedení obce Zvoleněves se vrátilo v roce 2002 do Velvar a v letech 2003-2004 bylo členy renovováno za významné pomoci příslušníků HZS - stanice Slaný. Vozidlo je v provozuschopném stavu a je vystavováno při různých akcích.

  

Když dosloužilo nákladní vozidlo PV3S, bylo sboru opět z ONV OIPO Kladno přiděleno v roce 1981 nákladní vozidlo Avia N30. V roce 2012 bylo členy sboru svépomocí renovováno a opraveno. Až v roce 2008 obdrželo město bezúplatným převodem další pomocné vozidlo a to terénní ubytovací automobil Praga V3S včetně přívěsu. Sbor ho dosud občasně používá.

 

V roce 2006 zakoupil sbor z Dolních Beřkovic na Mělnicku v devastovaném stavu vozidlo DA Praga RN, rok výroby 1953. Členové jej zrekonstruovali do uvedené podoby a vozidlo je vystavováno včetně stříkačky DS 16 při různých příležitostech. Nyní se potýká se závadami na motoru.

 

Krátce měl sbor v užívání i zapůjčené vozidlo AS 16 IFA a to v letech 1982-86. V roce 1989 je městu přiděleno zbrusu nové vozidlo DA12 A31.1.K, které sboru sloužilo až do jeho prodeje v roce 2014, tj. celých 25 let !

Současnou zásahovou techniku tvoří CAS 25 LIAZ 101.860, rok výroby 1985, sboru zapůjčena z HZS Kladno v roce 1999, trvale byla převedena městu v roce 2004. Druhé vozidlo CAS 32 T815 zapůjčeno sboru v roce 1996, trvale městu převedeno v roce 2005. CAS 32 byla původně majetkem ZPÚ ČKD Slaný a město Velvary financovalo jeho modernizaci ve dvou etapách v letech 2011-12 nákladem přes 1 milion Kč.

  

Nejmladším používaným vozidlem u sboru je DA LZ1 Fiat Ducato. Město ho pořídilo ze svého rozpočtu a z příspěvku Středočeského kraje v roce 2014. Montáž a úprava vestavby proběhla v roce 2015. Vozidlo je používáno k dopravě členů, při střídání u zásahu, na soutěže a spolkovou činnost včetně dopravy mladých hasičů. Vestavba umožňuje variabilní uložení potřebného materiálu a vybavení pro malé zásahy.

Sbor používal i další vozidla a techniku u kterých se nedochovaly fotografie. Některé si připomeňme alespoň obdobím pořízení a názvem:

1981 - terénní vozidlo ARO 240 - vlastník město Velvary

1982 - Multicar M 24 - zakoupeno od n.p. Kovohutě Velvary

1982 - CAS 25 Š706 RTHP - převedena z KVPÚ Kladno

1986 - autobus Š706 RTO - zapůjčen z OS Sboru PO Kladno

1999 - automobilový žebřík AŽ 30 IFA W50 - zapůjčen od HZS Kladno

                                                                        Rok 2017 ?

Věříme, že brzy představíme nejnovější a nejmodernější vozidlo jednotky SDH a to CAS 20 T815 4x4.2, které má sbor obdržet koncem měsíce října 2017. Již se těšíme!

Ilustrační foto podobného vozidla:


Oblíbené odkazy

Aktuality a informace členům sboru


POZOR ZMĚNA !

Prosincový výbor SDH se přesunuje na pondělí 11.prosince od 19 hodin na hasičské zbrojnici. Děkujeme za pochopení.

Na HZ zasedalo plénum společnosti PSČ

V úterý 14.listopadu zasedalo na hasičské zbrojnici plénum společnosti Přemyslovské střední Čechy a plénum místního partnerství místní akční skupiny (MAS). Náš sbor je jedním ze zakládajících členů MAS a Libor Šulc byl zvolen předsedou hodnotící komise MAS.

Děkujeme všem členům za účast a přípravu slavnostního předání nové CAS, které se vydařilo !

Starosta i velitel sboru děkují členům i za rychlý nedělní úklid všech prostor zbrojnice.