OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » HISTORIE » Používaná vozidla u sboru - jak ujížděl čas

                                                       Používaná vozidla u sboru - jak újížděl čas !

Sbor používal ke své činnosti postupně řadu vozidel, která jsme se snažili zachovat a připomenout ve fotografii. U některých neznáme přesnou dobu používání. Prosíme o připomínky nebo případné opravy časové posloupnosti). (ls)

  

Vozidla jsou uložena v garážích hasičské zbrojnice, která také prochází vývojem. Vlevo je původní budova se 3 garážemi,vybudovaná v roce 1954 (otevřená u příležitosti 90. výročí založení sboru), vpravo současná budova po rekonstrukci a zateplení fasády z roku 2010.

   

Dopravní vozidlo Mercedes bylo druhým vozidlem, které sbor používal zejména v 60 letech a se kterým absolvoval oslavy 100.výročí založení sboru v roce 1964.

   

Vedle Mercedesu používal v té době "populární" cisternu CAS 16 Praga RN, která měla vodní čerpadlo vpředu před motorem a nádrž měla  již rozdělenu na vodu a pěnidlo. Celkem se u sboru vystřídaly 2 ks, první byla předána v roce 1977 do Otvovic a druhá (původně ze skladů Civilní ochrany) v roce 1978 do Žižic.

    

Dalším vojenským vozidlem, které sbor dlouho a úspěšně využíval byla nákladní Praga V3S. Vozidlo s plachtou a lavičkami přepravovalo družstvo k zásahu i na soutěže. Jako nákladní vozidlo vozilo materiál na stavbu zbrojnice a svezlo i mnoho železného šrotu. V určitou dobu měl sbor ještě jedno vozidlo na náhradní díly (pravé vozidlo na levém snímku). Odhad používání vozidla v letech 1971-1981. Později byla na chvíli sboru zapůjčena i CAS Praga V3S z podniku Spolana Velvary (pravý snímek).

Krátce bylo sboru přiděleno i dopravní vozidlo T805, populární "kačena". Na fotografii  je dlouholetý velitel sboru Miroslav Havlín st., který o vozidla s nadšením pečoval a měl vždy potřebný náhradní díl po ruce. Členové sboru zajišťovali mnohdy převoz těchto vozidel v rámci okresu do opravny na Slovensko (Zlatovce u Trenčína).

 

Koncem roku 1977 přiděluje ONV OIPO Kladno sboru ojeté vozidlo CAS 16 Š706 RTH, které bylo ještě 2x obnoveno za jinou verzi (např. i s kratší kabinou). V roce 1978 zakupuje závod SDZ Velvary nové vozidlo CAS 32 T148, které bylo pro jeho vlastnosti velmi oblíbené a sbor ho používal do roku 2001. V roce 1979 ho doplnila druhá CAS 32 T138, zapůjčená rovněž ONV-OIPO Kladno. Tato byla později předána do Klobuk a potom do Polska v období tamní krize v roce 1981.

  

Místo Pragy RN obdržel v roce 1978 sbor od KVPÚ Kladno vozidlo AS 16 S-4000-1, vyrobené v tehdejší NDR v roce 1966. Vozidlo bylo v roce ..... předáno obci Pchery, odkud "putovalo" do Zvoleněvsi. Zde skončilo "v křoví" a díky vedení obce Zvoleněves se vrátilo v roce 2002 do Velvar a v letech 2003-2004 bylo členy renovováno za významné pomoci příslušníků HZS - stanice Slaný. Vozidlo je v provozuschopném stavu a je vystavováno při různých akcích.

  

Když dosloužilo nákladní vozidlo PV3S, bylo sboru opět z ONV OIPO Kladno přiděleno v roce 1981 nákladní vozidlo Avia N30. V roce 2012 bylo členy sboru svépomocí renovováno a opraveno. Až v roce 2008 obdrželo město bezúplatným převodem další pomocné vozidlo a to terénní ubytovací automobil Praga V3S včetně přívěsu. Sbor ho dosud občasně používá.

 

V roce 2006 zakoupil sbor z Dolních Beřkovic na Mělnicku v devastovaném stavu vozidlo DA Praga RN, rok výroby 1953. Členové jej zrekonstruovali do uvedené podoby a vozidlo je vystavováno včetně stříkačky DS 16 při různých příležitostech. Nyní se potýká se závadami na motoru.

 

Krátce měl sbor v užívání i zapůjčené vozidlo AS 16 IFA a to v letech 1982-86. V roce 1989 je městu přiděleno zbrusu nové vozidlo DA12 A31.1.K, které sboru sloužilo až do jeho prodeje v roce 2014, tj. celých 25 let !

Dlouhou dobu zásahovou techniku tvořila CAS 25 LIAZ 101.860, rok výroby 1985, sboru zapůjčena z HZS Kladno v roce 1999, trvale byla převedena městu v roce 2004. Druhé vozidlo CAS 32 T815 zapůjčeno sboru v roce 1996, trvale městu převedeno v roce 2005. CAS 32 byla původně majetkem ZPÚ ČKD Slaný a město Velvary financovalo jeho modernizaci ve dvou etapách v letech 2011-12 nákladem přes 1 milion Kč.

  

Novým dopravním vozidlem u sboru je DA LZ1 Fiat Ducato. Město ho pořídilo ze svého rozpočtu a z příspěvku Středočeského kraje v roce 2014. Montáž a úprava vestavby proběhla v roce 2015. Vozidlo je používáno k dopravě členů, při střídání u zásahu, na soutěže a spolkovou činnost včetně dopravy mladých hasičů. Vestavba umožňuje variabilní uložení potřebného materiálu a vybavení pro malé zásahy.

  

Současnou hlavní zásahovou techniku tvoří dvě cisternové automobilové stříkačky. Vlevo je nová CAS 20 T815 S2R, kterou sbor obdržel 4.listopadu 2017. Město ji pořídilo ze svých prostředků, dále z příspěvku Fondu zábrany škod a přispěl i Středočeský kraj. Na dovybavení vozidla kromě spolku SDH Velvary přispěly i firmy a podnikatelé z města a okolí. Podrobnosti naleznete na jiných místech našeho webu. Starší CAS 32 T815 je po rekonstrukci a doplňuje základní CAS zejména svou zásobou vody, která činí 8000 l.

Sbor používal i další vozidla a techniku u kterých se nedochovaly fotografie. Některé si připomeňme alespoň obdobím pořízení a názvem:

1981 - terénní vozidlo ARO 240 - vlastník město Velvary

1982 - Multicar M 24 - zakoupeno od n.p. Kovohutě Velvary

1982 - CAS 25 Š706 RTHP - převedena z KVPÚ Kladno

1986 - autobus Š706 RTO - zapůjčen z OS Sboru PO Kladno

1999 - automobilový žebřík AŽ 30 IFA W50 - zapůjčen od HZS Kladno